انواع لیزر در دندانپزشکی

کاربرد لیزر در دندانپزشکی امروزه بسیار رواج پیدا کرده است، لیزر درمانی در جراحی‌های دندانی به عنوان وسیله‌ای برای بخار کردن یا برش بافت، سفت کردن ماده پر کننده، سفید کردن دندان، ارتودنسی دندان و... استفاده می‌شود. لیزر باعث سهولت درمان مشکلات دندان و دهان شده است و طول درمان را به صورت قابل توجهی کاهش می‌دهد. با استفاده از لیزر پزشکی با کم‌ترین خطر ممکن می‌توان داخل لثه و دندان‌ها را در چکاپ بر روی مانیتور مشاهده کرد که به این تکنولوژی مقطع‌نگاری همدوسی اپتیکی گفته می‌شود.

کاربرد لیزر در دندانپزشکی

ورود لیزر به دندان پزشکی باعث آسان‌تر شدن جراحی‌های پزشکی و بالا بردن دقت در درمان شد، هم چنین روش‌های جدیدی نیز برای بهبود درمان زیبایی‌های دهانی و دندان به وجود آمد. در ادامه برای آشنایی بیشتر با کاربرد لیزر به برخی موارد به صورت مختصر اشاره می‌کنیم.

تشخیص پوسیدگی با کمک لیزر

در گذشته برای تشخیص پوسیدگی دندان‌ها از روش‌هایی استفاده می‌شد که کارایی چندانی نداشتند، اما  از لیزر بافت نرم کم شدت، می‌توان در جهت تشخیص به موقع و زودهنگام حفره‌های تولید شده و پوسیدگی دندان استفاده کرد.

پوسیدگی دندان‌ها

از لیزرهای پزشکی در این بخش جهت برداشتن پوسیدگی‌های درونی دندان‌ها با لیزر، سپس آماده ساختن مینای اطراف پوسیدگی‌ها به منظور دریافت ماده پرکننده، استفاده می‌شود.

کاربرد لیزر در دندان پزشکی

پر کردن دندان

برای همه اولین تصویری که از دندان پزشکی پدید می‌آید دریل‌ها و آمپول‌های بی حسی است، اما با کمک لیزر دیگر این تصویر ترسناک وجود نخواهد داشت. لیزرهای پزشکی بدون نیاز به بی حسی موضعی برای پر کردن دندان‌ها با عبور از بافت‌های سخت کار دندان پزشکان و بیماران را راحت نموده است، با این روش حتی باکتری‌های موجود در حفره‌های دندانی نیز کشته شده که در روند تداوم درمان نقش بسزایی دارد.

از دیگر کاربردهای لیزر رفع مشکلات بافت‌های نرم مانند لثه‌ها، کاهش سریع درد و التهاب مفصل گیجگاهی فک تحتانی، بیوپسی و برداشتن ضایعات، افزایش طول تاج، لبخند لثه‌ای، برداشتن بدون درد و بخیه تومورهای خوش‌خیم از سقف دهان، لثه‌ها، داخل گونه‌ها و لب‌ها، برداشتن بدون درد و بدون بخیه چین‌های بافت نرم، اشاره کرد.

لیزر دندانپزشکی و زیبا سازی دندان‌ها

امروزه دهان و دندان دیگر فقط وسیله‌ای برای بلعیدن و یا صحبت کردن نیستند، بلکه نوعی زیبایی را در فرد تداعی می‌کنند، از این رو انواع درمان‌های زیبایی دهان و دندان با استفاده از علم لیزر پزشکی در دندان پزشکی‌ها گسترش و رواج یافته است.

کاربرد لیزر در دندان پزشکی

سفید کردن و از بین بردن حساسیت دندان‌ها

کاربرد لیزر در طرح لبخند مانند سفید کردن دندان‌ها نیز مورد توجه است، در این روش لیزر با اثر گذاشتن بر مادهٔ سفیده کننده پیروکسید که بر روی سطح دندان‌ها مالیده شده است، با فعال کردن مواد موجود در محلول به عمل سفید کنندگی کمک می‌کند. اگر از جمله کسانی هستید که در هنگام نوشیدن و میل کردن مایعات و غذاهای گرم سرد دچار دندان درد می‌شوید لیزر درمانی به کمک شما خواهد آمد، دندان پزشک با استفاده از لیزر قسمت‌های مربوط به تشخیص سرما و گرما در دندان را می‌بندد.

انواع لیزر

لیزر نوعی پرتو نور است که با توجه به کاربردی که برای آن در نظر گرفته شده فرکانس خاصی که دارد، با پیشرفت دنیای پزشکی و ورود لیزرها بیشتر مورد توجه قرار گرفت است. اما لیزرهای مورد استفاده در این حوزه عبارت‌اند از:

لیزرهای دی‌اکسید کربن: این دسته از لیزرها برای جراحی‌های دهانی مانند برداشتن بافت‌های بیمار، استخوان و تومورهای دهانی مورد استفاده قرار میگرند، که این مورد نیز جزئی از کاربرد لیزر به شمار می آید.

لیزرهای دیودی و ان‌دی- یاگ: کاربرد لیزر  بسیار متنوع است، لیزرهای دیودی و ان دی-یاگ در تکنیک‌های لاناپ به دلیل نفوذ بالا در بافت‌های سخت، جهت بهبود و احیای لثه استفاده می‌شوند، هم چنین از این نوع لیزرها نیز جهت خارج کردن التهاب‌های لثه‌ای و ... بهره می برند.

لیزرهای اربیوم: از این نوع لیزر می‌توان برای آماده کردن دندان‌ها برای پر کردن استفاده کرد، اما کاربرد لیزر بیشتر در جراحی زیبایی دندان مورد توجه است.

برای به اشتراک گذاشتن این مطلب در شبکه های اجتماعی از لینک های زیر استفاده کنید:
دکتر زهره افرادی، فلوشیپ زیبایی، مسترشیپ لیزر از دانشگاه آخن آلمان

نشانی مطب: تهران، ظفر، بین نفت و مدرس، روبروی بیمارستان علی اصغر، بالای داروخانه مخصوص، پلاک 238، طبقه 3، واحد 9
تلفن تماس: 26400787

ساعات پذیرش: