نقش تکنولوژی لیزر دندانپزشکی

امروزه شاهد پیشرفت های زیادی در رشته دندانپزشکی می باشیم که یکی از آن ها تکنولوژی لیزر در دندانپزشکی می باشد. این تکنولوژی باعث ایجاد تغییرات بزرگی در این رشته شده است. در روش های قدیمی دندان پزشکی اکثر درمان ها همراه با درد و خونریزی بوده است ولی در لیزر دندانپزشکی دیگر خبری از درد و خونریزی نمی باشد.

لیزر دندانپزشکی

مزایای استفاده از تکنولوژی لیزر در دندانپزشکی

لیزر در دندانپزشکی کاربردهای فراوانی دارد که برخی از آنها را شرح می دهیم:

درمان پوسیدگی :

در درمان پوسیدگی دندان با لیزر مزایای زیادی وجود دارد که از آن جمله می توان به برداشتن پوسیدگی بدون آسیب زدن به بافت سالم، استریل کردن سوراخ های ایجاد شده در درمان برای رفع پوسیدگی، عدم نیاز به عصب کشی در پوسیدگی های عمیق و ایجاد مقاومت بیشتر در باقیمانده دندان تراشیده شده اشاره کرد.

درمان درد و ترمیم زخم ها :

در درمان با لیزر دندانپزشکی به دلیل خاصیت میکروب کشی قوی لیزر و خاصیت ترمیم بافتی آن عوارض بعد از درمان در حد بسیار کم و در بعضی موارد اصلاً وجود ندارد. به صورت علمی نیز ثابت شده است که لیزر خاصیت ضد التهابی و ضد درد نیز دارد و با تحریک سلول ها سرعت ترمیم زخم ها را نیز افزایش می دهد.

لیزر دندانپزشکی

درمان دندان های حساس :

در مواردی به علت ضعیف بودن مینای بعضی از دندان ها، گرما و سرما با شدت و احساس درد انتقال می یابد و به اصطلاح دندان ها حساس می شوند. از دلایل حساس شدن دندان ها می توان به پوسیدگی، سایش و تحلیل لثه ها در اثر بیماری لثه اشاره کرد. این دردها و حساسیت ها توسط لیزر به طور قطعی درمان می شود. در درمان توسط لیزر، با تابانده شدن لیزر به دندان مورد نظر باعث انعقاد قسمتی از سلول های حساس می شوند که درون لوله های عاجی قرار دارند و درمان با موفقیت 100 درصد پایان میابد.

درمان ریشه دندان :

در درمان ریشه دندان با لیزر، دندان پزشک با لیزر و عمق نفوذ بسیار بالا تمام باکتری های عفونی درون دندان را از بین می برد. در درمان ریشه دندان با لیزر مزیت هایی وجود دارد که آن ها را به ترتیب ذکر می کنیم. لیزر در مرحله اول لایه های به جامانده از تمیز کردن و ساییدن کانال ریشه را که پر از باکتری است حذف می کند. در مرحله دوم به دلیل نفوذ زیاد لیزر در دندان تا عمق زیادی از دندان را استریل می کند. در مرحله سوم ریشه دندان را کاملاً تمیز و ضدعفونی خواهد کرد و در آخر نیز درد بعد از درمان ریشه دندان را به دلیل خاصیت ضد التهابی خود به میزان زیادی کاهش خواهد داد. به این ترتیب استفاده از لیزر در درمان ریشه نوید درمانی استاندارد و مطمئن است.

جراحی لثه :

تمامی دندان ها و استخوان های زیر آن ها با لثه ها حمایت و نگهداری می شوند. اگر در لثه ها مشکل و یا بیماری ایجاد شود این امر به مرور باعث از بین رفتن و پوسیدگی دندان ها خواهد شد. در درمان لثه با لیزر با حذف بافت عفونی کنار دندان ها، محل اتصال لثه و دندان ها تمیز و ضدعفونی می شود. در بسیاری از موارد در درمان بیماری لثه نیاز به عمل باز نیست و لیزر می تواند بدون اینکه از ارتفاع لثه بکاهد لثه خراب را خارج کند و آن قسمت را نیز ضدعفونی نماید. اگر این کار به صورت مداوم و چند بار انجام شود می تواند بیماری لثه را بهبود دهد و از دوباره عود کردن آن جلوگیری نماید.

برای به اشتراک گذاشتن این مطلب در شبکه های اجتماعی از لینک های زیر استفاده کنید:
دکتر زهره افرادی، فلوشیپ زیبایی، مسترشیپ لیزر از دانشگاه آخن آلمان

نشانی مطب: تهران، ظفر، بین نفت و مدرس، روبروی بیمارستان علی اصغر، بالای داروخانه مخصوص، پلاک 238، طبقه 3، واحد 9
تلفن تماس: 26400787

ساعات پذیرش: